1) The variety of terror concepts in mass media.
2) Mass media tackling terrorist forms.
3) Terrorism: political, religious, social, cultural, and historical dimensions in mass media.
4) Why does terrorism emerge and spread from a mass media perspective?
1) How media promotes terrorism in societies.
2) Impacts and perils to religious, socioeconomic, political, cultural and security spheres.
1) Arab government-run media efforts to tackle terrorism.
2) Arab private mass media efforts to tackle terrorism.
3) International mass media coverage of terror operations.
4) Terrorism and how to deal with it policy-wise from international media agencies perspectives.
5) Media coverage of international terror operations on Arab and international media.
6) The Terror Phenomenon: how it is serves media institution economies in the Arab world and the world.
1) Terror publicity and rumor in new media.
2) Terror groups harnessing social media networks to recruit young men and to promote deviant thought.
3) Social media network's role in circulating terror.
• Terror and confrontation strategies
1) Media strategies guaranteeing combatting terror.
2) Roles played by religious and security media agencies infacing terror.
3) Roles played by the family, religious and educational institutions, political organizations, and civil society in facing terror.
4) Roles played by media campaigns and development planning in curtailing terror activities.
5) Arab and international media strategies experience in combatting terror to date.
جاء تأسيس قسم الإعلام والاتصال بجامعة الملك خالد، ليلبي أفضل متطلبات الاعتماد الأكاديمي، نظرا لأنه الأحدث بين أقسام وكليات الإعلام في الجامعات السعودية.
وقد بنيت خطة القسم لتلبي متطلبات أكاديمية واحتياجات وطنية في مجالات الإعلام والاتصال. ومن أهم ملامح هذه الخطة تطبيق دراسة مكثفة للغة الإنجليزية في أول عام يلتحق فيه الطالب أو الطالبة بالقسم، إضافة الى مواد مركزة في اللغة العربية بهدف رفع مستوى المهارات الكتابية للطلاب.
كما أن التخصصات الثلاثة التي يضمها القسم جاءت بناء على دراسة اتجاهات التعليم الإعلامي في عدد من الجامعات المرجعية في الولايات المتحدة وأوروبا، إضافة إلى تحديد مجالات سوق العمل في المملكة.
ومن أهم ما يميز خطة قسم الإعلام والاتصال تلبيتها متطلبات هيئات الاعتماد الوطنية والدولية، وخاصة ما يتعلق منها بهيكلية المقررات من داخل القسم وخارجه من تخصصات مساندة ضمن فلسفة أن الإعلامي يجب أن يكون ذا ثقافة واسعة في مختلف التخصصات والمجالات ذات العلاقة بالعمل الإعلامي.
وهناك برامج تدزيبية ليست في صُلب خطة قسم الإعلام والاتصال، ولكنها ضمن متطلبات التخرج، ومنها على سبيل المثال، برنامج «التدريب على رأس الدراسة» بهدف تدريب الطلاب والطالبات على نختلف المهارات العملية، وتعميق الجانب التطبيقي للمنهج الدراسي، إضافة إلى زيارات تعريفية وتدريبية للمؤسسات الإعلامية داخل المملكة وخارجها.
والاهتمام الذي يحظى به قسم الإعلام والاتصال يأتي ضمن توجيهات معالي مدير الجامعة بتفعيل المنظومة الإعلامية والاتصالية في الجامعة من تطوير الصحيفة الجامعية الأسبوعية «آفاق» والتي تعتبر الصحيفة الجامعية الأولى بين مثيلاتها في المملكة العربية السعودية والمنطقة، وتأسيس مركز إعلامي مشتمل على أستديوهات إذاعية وتلفزيونية كمعامل لتدريب الطلاب، إضافة إلى تغطيته لكافة احتياجات جامعة الملك خالد في المجال الإعلامي.