The Ministry of Education gives full attention to all events and seminars run on campus.
In a statement to reporters, King Khalid University (KKU) rector Prof. Dr Falih As-Sulame announced The 2nd International Conference on Media and Terrorism: tactics and strategies, to be organized by the Mass Communication Department on Dec 6-8, 2016 in Abha, under the sponsorship of H.E. Minister of Education Dr Hamad bin Mohammed Al-Eissa.
The conference delves into what it takes to face up to terror from the media's perspective, and sheds light on roles played by media agencies both to curtail it and to disclose its tactics. He added, “This helps to forge public opinion and to disseminate the culture of tolerance and moderation within all corners of society.”
"Facing terror tactics has become an intricate issue of great concern for professionals leading and working for media agencies, political regimes, and international organizations," As-Sulame remarked.
"Based upon KKU's belief in a quality educational and academic mission at the domestic, regional, and international levels, KKU is holding this conference. The conference hosts a pool of media experts to present their visions on how media may combat terrorism in line with sound mass communication approaches," said Dr Mohammed bin A. Al-Hasoon, Vice-Rector for Academic Affairs, KKU, who chairs the conference organizing committee.
"The academic committee was surprised by the great number of requests received from inside and outside the Kingdom to take part in the conference; there were over 1,000," said Prof Dr Ali AlKarni, Mass Communication Department Head, KKU. "This turnout put pressure on the committee, which sorted through each request separately, and narrowed them to 100 selections. The conference received papers from 30 countries worldwide," he added.
"KKU has harnessed the potential of many avenues to host the conference because of its topical significance and worldwide attention. The academic committee has extended invitations to international media channels, social media networks, strategic centres, and domestic organizations to embrace an overall inclusiveness to the conference from all relevant entities, working inside and outside the country," he concluded.
.
جاء تأسيس قسم الإعلام والاتصال بجامعة الملك خالد، ليلبي أفضل متطلبات الاعتماد الأكاديمي، نظرا لأنه الأحدث بين أقسام وكليات الإعلام في الجامعات السعودية.
وقد بنيت خطة القسم لتلبي متطلبات أكاديمية واحتياجات وطنية في مجالات الإعلام والاتصال. ومن أهم ملامح هذه الخطة تطبيق دراسة مكثفة للغة الإنجليزية في أول عام يلتحق فيه الطالب أو الطالبة بالقسم، إضافة الى مواد مركزة في اللغة العربية بهدف رفع مستوى المهارات الكتابية للطلاب.
كما أن التخصصات الثلاثة التي يضمها القسم جاءت بناء على دراسة اتجاهات التعليم الإعلامي في عدد من الجامعات المرجعية في الولايات المتحدة وأوروبا، إضافة إلى تحديد مجالات سوق العمل في المملكة.
ومن أهم ما يميز خطة قسم الإعلام والاتصال تلبيتها متطلبات هيئات الاعتماد الوطنية والدولية، وخاصة ما يتعلق منها بهيكلية المقررات من داخل القسم وخارجه من تخصصات مساندة ضمن فلسفة أن الإعلامي يجب أن يكون ذا ثقافة واسعة في مختلف التخصصات والمجالات ذات العلاقة بالعمل الإعلامي.
وهناك برامج تدزيبية ليست في صُلب خطة قسم الإعلام والاتصال، ولكنها ضمن متطلبات التخرج، ومنها على سبيل المثال، برنامج «التدريب على رأس الدراسة» بهدف تدريب الطلاب والطالبات على نختلف المهارات العملية، وتعميق الجانب التطبيقي للمنهج الدراسي، إضافة إلى زيارات تعريفية وتدريبية للمؤسسات الإعلامية داخل المملكة وخارجها.
والاهتمام الذي يحظى به قسم الإعلام والاتصال يأتي ضمن توجيهات معالي مدير الجامعة بتفعيل المنظومة الإعلامية والاتصالية في الجامعة من تطوير الصحيفة الجامعية الأسبوعية «آفاق» والتي تعتبر الصحيفة الجامعية الأولى بين مثيلاتها في المملكة العربية السعودية والمنطقة، وتأسيس مركز إعلامي مشتمل على أستديوهات إذاعية وتلفزيونية كمعامل لتدريب الطلاب، إضافة إلى تغطيته لكافة احتياجات جامعة الملك خالد في المجال الإعلامي.